Taxinæringa raser mot kollektivnekt: – Dette er ikke til å tro

Nyheter: Superbussen trenger mer plass og nå er det bestemt at både drosjer og vanlige busser fra 2019 ikke lenger vil kunne kjøre i kollektivfeltet. Vedtaket totalslaktes av taxinæringa.

– Jeg tenker at umiddelbart at dette er ikke til å tro, vi kjører jo kollektivt vi som kjører drosje, og på vegne av kundene våre er vi avhengige av å komme oss raskest mulig frem, sier Per Gunnar Hybertsen, som er taxijåfør for Norgestaxi.

Han har lite til overs for å bli stående å stange i kø, som han uttrykker det:

– Lange køer fører jo bare til at taksameteret går, bokstavelig talt, og jeg synes ikke det er noe artig å stampe i kø med kunden i baksetet. Men det viktigste argumentet er at vi rekker mindre på en arbeidsdag, så dette er ikke en riktig utvikling, sier Hybertsen.

Kommer dette som en overraskelse?

– Jeg var ikke forberedt på noe sånt jeg i allefall, og det tror jeg ikke mine kolleger er heller.

Hybertsen, som er nyvalgt leder i trafikkutvalget til Norgestaxi, forteller at de skal ha et møte etter vinterferien.

– Jeg regner med at dette blir et tema på møte, for å si det sånn!

Nå håper han politikerne vil tenke seg godt om en gang til.

-Jeg registrerer at det sies at superbussen skal ha alle fordeler, men det har jeg ærlig talt vanskelig for å tro at vil komme til å fungere særlig bra, avslutter Hybertsen, drosjesjåfør i Norgestaxi.

Fly forbanna
I kantina på Moholt er flere av taxisjåførene hos Trønder Taxi fly forbanna. Ikke bare på grunn av at drosjene nå blir nektet å kjøre i kollektivfeltet, men fordi dette også rammer el-bilene.

–Det er jo kundene som må lide for et vedtak som er totalt ubrukelig, og umulig å ta seriøst!

Sjåførene vi møter er samstemte i sin kritikk av vedtaket, og har ikke mye pent å si om Superbuss-prosjektet heller.

–Superbussen hører hjemme i en millionby, ikke i lille Trondheim.

Geir Thronæs er selvstendig næringsdrivende og jobber for seg selv, og har tatt turen til Moholt for en kaffepause gamle kjente.

Han er rystet over det han mener er  et totalt ubrukelig vedtak. Og som rammer flere enn bare drosjenæringa.

–Politikerne bygger ned det de har lovet. «Kjør el-bil så skal dere få fordeler» –  og i neste øyeblikk går de tilbake på det de selv har jobbet fram over mange år, det er jo bare helt «toillat»!

Unntak for spesialtransport
Kunstner Erlend Leirdal har meldt seg på i debatten som har begynt å rulle i sosiale medier etter at nyheten ble kjent imorges.

Som privatperson og forelder til barn med spesielle behov er også han forbannet. PÅ vegen av drosjenæringa i byen.

–Som mangeårig bruker av drosjetransport for utviklingshemmet barn ønsker jeg å komme med en uforbeholden honnør til Trøndertaxi for den innsatsen de daglig yter for en utsatt gruppe.

Leirdal vet mye om hvor vanskelig denne kabalen er og har selv fått merke svært godt hvor følsom ordningen er for vær og trafikale forhold.

–Å bli transportert med spesialmerket kjøretøy som noen foreslår er uverdig og må aldri skje.

–Å gjøre denne jobben langt vanskeligere ser jeg utelukkende på som nok en forverring av hverdagen for de svakeste og deres pårørende. Trondheim kommune har nettop fått velfortjent kritikk for sin behandling av vår svakest stilte, og dette føyer seg inn i dette bildet. Dette er misforstått » grønn» politikk, og veldig lite gjennomtenkt, sier Leirdal.

I likhet med sjåførene på Moholt, Hybertsen i Norgestaxi og andre vi snakker med på gata i Trondheim mener han at politikerne må snu før vedtaket settes ut i live.

Særlig reagerer han på forslaget om å spesialmerke enkelte kjøretøy, og å lage unntak fra regelen.

–Å bli transportert med spesialmerket kjøretøy som noen foreslår er uverdig og må aldri skje. Husk dette er barn og ungdom som alle andre, og som ønsker å være mest mulig normal, avslutter Leirdal.