Slik kan små bedrifter vinne kampen om de største talentene

Nyheter: Her er rekrutteringsekspert Lars Hovdenaks tips til hvordan små bedrifter kan vinne kampen om de beste talentene.

Store selskaper har automatisk et fortrinn i rekrutteringskampen på grunn av prestisje og omdømme. Så hvordan kan små selskaper skille seg ut og tiltrekke seg de beste kandidatene?

Rekrutteringsekspert Adecco, Lars Hovdenaks har disse tipsene til hvordan små bedrifter kan vinne kampen om de beste talentene.

Vær liten

Det er ingen grunn til å late som om virksomheten er større og mektigere enn den er, mener hodejeger Hovdenak:

– Mange nordmenn ønsker å jobbe for små og mellomstore virksomheter, og kan fristes av tanken på mer innflytelse. Som liten virksomhet har du ofte en flatere struktur og tettere relasjoner mellom de ansatte. For å tiltrekke seg de beste kandidatene må man først bli bevisst fordelene små bedrifter har som nevnt over i forhold til de store, som muligheten for mer fleksibilitet, større innflytelse og bredde i jobben. Det gjelder å selge disse fordelene i jobbannonsen», sier Hovdenak.

Er selskapet i vekst, blir mange søkere for eksempel sjarmert av «muligheten for å bli med på en spennende reise» eller «muligheten til å påvirke sin egen jobbhverdag».

Vær personlig

Mindre arbeidsplasser har ofte et mer uformelt arbeidsmiljø i forhold til store bedrifter, og tettere og mer personlig kontakt mellom de ansatte.

– Bruk denne fordelen for alt det er verdt. Gi virksomheten et ekte ansikt. Kandidatene vil sannsynligvis heller ønske å forholde seg til mennesker, enn til grå kontorbygg og blå slips. Det kan for eksempel være lurt å ha med bilde eller video av de ansatte i stillingsannonsen, sier Hovdenak.

Vær tidlig ute – uke 34 når en topp av søkere hvert år

Små virksomheter har fordelen av å kunne være mer fleksible når det kommer til rekruttering av nye ansatte.

Tall viser at uke 34 har desidert størst trafikk av jobbsøkere, mens utlyste stillinger når toppen to uker etter.

– Ved å være tidlig ute etter ferier eller økonomiske nedgangstider, kan små virksomheter komme de store i forkjøpet og velge fra øverste hylle.

Vær i forkant

Sitt ikke stille og vent på at drømmekandidaten skal komme til deg. Plukk heller opp telefonen og ring potensielle kandidater.

– Mange studiesteder publiserer for eksempel både pågående masterprosjekter og ferdige masteroppgaver. Dette er en utmerket måte å identifisere kandidater med relevant kompetanse. Ring og inviter på lunsj eller en kopp kaffe, sier Hovdenak.

Vi anbefaler å bruke sosiale plattformer som Linkedin aktivt i søket etter aktuelle kandidater. Dra også på relevante jobbmesser og utdanningsinstitusjoner hvor kompetansemålgruppen befinner seg.

Vær på lag med de ansatte

Det er lett å glemme at det ligger store verdier i nettverkene til de ansatte når det gjelder rekruttering, mener rekrutteringseksperten.

– Husk å involvere de ansatte når du skal finne nye medarbeidere. Du kan for eksempel vurdere ulike insentiver for tips fra ansatte om kandidater. Stadig flere virksomheter gir belønning til ansatte for kandidattips som ender i ansettelse. Ikke glem at de ansatte er de beste ambassadørene for selskapet! Oppfordre dem til å bruke sosiale medier aktivt og til å ”like” selskapets oppdateringer og bedriftsprofil, sier han.

Vær kostnadseffektiv

Vi trenger topptalenter for å drive en virksomhet, men slike talenter er kostbare og vanskelig å finne. Kostnaden for en ny medarbeider de første seks månedene, er fra et og et halvt til tre ganger større enn den ansattes lønn. Små selskaper har ikke råd til å kaste bort tid og ressurser på å rekruttere feil. Utfordringen ligger ofte i å tiltrekke seg de beste kandidatene til stillingen, med begrensede ressurser og eksponeringsmuligheter.

–En feilansettelse kan fort ende opp med å koste bedriften flere hundre tusen kroner. Det kan derfor være kostnadseffektivt å bruke rekrutteringspartnere som er spesialister på å finne riktig kandidat og eksponere stillingen, sier hodejeger Hovdenak.