– Dette er Norges første klesbutikk hvor kundene kan ta med egne klær og pante mot penger, forteller Sarah Elise Gjemdal som står bak det nye konseptet.

Hvor hele poenget er at kundene selv kan bidra til utvalget i butikken.

Sarah Panter er navnet på nyvinningen, som har åpningsfest på Mercursenteret i kveld klokka 18.00.

Panteguide

Hun håper og tror at kundene vil ta godt imot et litt annerledes bruktbutikk-konsept i Trondheim.

I butikken har hun nemlig pant på klær.

Les mer om Sarah Panters panteguide her

– Vi kjøper kun klær som er hele og i god stand, og akkurat nå er vi særlig på utkikk etter klær til høstsesongen, forteller den unge gründeren.

Hva vil du si til de som har klesskapet sitt fullt av klær og sko de sjelden bruker?

– Kom og pant dem, og la noen andre få sjansen til å overta dem! sier Sarah og forteller om hvordan det hele startet.

Bruk og kast

– Det begynte med at jeg oppfordret mine egne venner og bekjente til å ta et standpunkt mot bruk – og kast – samfunnet, og til å donere klær de ikke lenger brukte. Jeg fikk inn over 100 kilo med klær!

Hun har bakgrunn innen markedsføring og økonomi og har lenge vært interessert i klær og mote, med en forkjærlighet for second-hand.

Image with visual paralax effect

Det siste året har hun tatt en pause i studiene for å utvikle et helt nytt konsept for second-hand, godt hjulpet av inspirasjon fra andre byer.

– Jeg savnet en klessbutikk som jeg kunne handle i selv, som var fin, fresh og som rettet seg mot et ungt publikum, forteller Sarah.

Med støtte fra Climate-Kic ved NTNU og inkubatorplass på NTNU Accel, hvor hun har sittet fram til juni i år, kunne hun realisere ideen sin.

Da hun kom i kontakt med senterleder Elisabeth Klæbo på Byhaven og Mercursenteret fikk hun også tak i et lokale som etter hennes mening passer perfekt til det nye konseptet.

– Det er et veldig flott lokale, hvor det har vært flere klesbutikker tidligere, forteller Sarah.

Hun retter en stor takk til sentereledelsen og apparatet rundt.

Vaktmester, markedsføring og hjelp til stort og smått.

Image with visual paralax effect

– Det er noe med å ha en second-hand-butikk i et kjøpesenter også, det virker mere innbydende og er tryggere på en måte, sier hun.

Egen merkevare

Målet er å gi kundene en god helhetsoppplevelse.

Med tips fra andre folk i klesbransjen har de gjort noen smarte grep, som gjør at butikken fremstår delikat og attraktiv.

– Vi har prøvd å få til en god stemning i butikken, ha den rette belysningen, vi vasker klærne slik at de lukter godt, og vi legger opp klærne i utstillingene etter farger og stil, sier hun.

De siste ukene har hun fikset og malt og stylet og forberedt seg til åpningen av Sarah Panter – som hun håper skal bli en kjede på sikt.

– Vi starter i Trondheim, men har ambisjoner om å etablere oss flere andre steder i Norge etterhvert, forteller Gjemdal.

Hun sikter høyt, og har mange planer for sin egen start-up framover.

– Det ultimate målet er å bli et eget klesmerke, derfor også navnet.

Den doble betydningen i butikk-navnet er valgt med omhu, og ble til i samarbeid med nære støttespillere i sin egen familie.

-Sarah Panter skal ikke være en bruktbutikk, det skal være en klesbutikk, avslutter hun.