Den mobile jobbtjenesten Mojob har på rekordtid skaffet seg over 20.000 brukere. Instagram og en smart ambassadør-strategi går rett hjem hos målgruppa som er ungdom i alderen 13 til 20 år

– Målet er å bli ledende på mobil arbeidsformidling for unge, forteller Vegard Vangstad og Simen Øvereng, begge med bakgrunn fra videregående skoler med entreprenørlinjer.

– Planen er å skape et mobilt jobbmarked for de yngste. Da snakker vi om aldersgruppen 13-20 år. Det mener vi mangler.  Vi fokuserer på strøjobber og mindre deltidsjobber. Totalt har vi 20000 brukere, sju tusen av disse er i Trondheim. Vi har truffet målgruppen veldig bra.  Nå skal vi ekspandere, fastslår Vangstad og Øvereng.

Eies av trønder i Kina

I dag er selskapet på plass i Trondheim, Bergen, Gøteborg, Stockholm, København og Barcelona. I forrige uke åpnet Mojob kontor i Oslo, og planen er å vokse ytterligere Europa.

Mojob har hårete ambisjoner og tilgang til både kapital og businesskompetanse fra øverste hylle.

Mobilsatsingen eies 100 prosent av Chris Rynning, utflyttet trondhjemmer med base i Beijing de siste 18 årene. Rynning er gründeren bak investeringssselskapet Origo Partners PLC, som har en portefølje på over 150 millioner dollar og er notert på børs i London. Origo investerer blant annet energi og grønn teknologi.

h4VFtN_1

Rynning sier oppstarten av Mojob har gått over all forventning:

– Vi har mer enn 35 prosent markedsandel blant de yngste brukerne i Midt-Norge, og denne uka krasjet serveren i Oslo. Over 1000 jobber er plassert på Mojob i Norge og blitt utført. Det viser at Mojob fyller et tomrom i markedet. Vi regner med å tjene penger i år allerede, da vi innfører en betalingsfunksjon i appen for «utførte jobber», sier Rynning.

– Er det aktuelt å søke finansielle samarbeidspartnere i Norge?

Vi er faktisk mer interessert i “strategiske” investorer som kan hjelpe oss med å vokse selskapet. Penger har vi potensielt tilgang til, men kompetanse og langsiktig tenkning er viktigere for oss. Vi har fått med oss Innovasjon Norge på laget og dette har vært et meget verdifullt bidrag for Mojob på alle måter, forteller Rynning.

Verver ambassadører

Vegard Vangstad og Simen Øvereng har base i Trondheim. Den heldigitale forretningsmodellen booster vekst fra distribusjonskraften i sosiale medier:

– Vi er aktive på sosiale medier – spesielt Facebook og Instagram og har truffet målgruppen svært godt. Det som har dratt mest kunder er definitivt Instagram.

Løpet startet med en håndplukket ambassadør med stort nettverk. Det fikk den sosiale snøballen til å rulle:

– Vi startet med en amabassdør som vi visste hadde et bredt nettverk og et høyt antall følgere på Instagram. Selve ambassadør-jobben ligger selvfølgelig utlyst som en av jobbene og er noe av det første som møter deg inne i appen. Vi søker etter folk som har lyst til å tjene noen kroner på å gjøre merkevaren vår mer kjent. Ambassadørene får betalt pr nedlastning. Med 40 ambassadører så begynte det å skje ting, og det vokser fortsatt. I dag har vi cirka 100 ambassadører, forteller Vangstad.

Fra venstre: Vegard Vangstad (20), Kristian Gjønnes (20), Tobias Nervik (20), Isak Malvik (17).

– Men hvordan skal dere tjene penger? 

– Første prioritet er å bygge opp en så stor brukermasse som mulig. Etter hvert vil det innføres betalingsløsninger. Får vi mange nok brukere så er jeg ikke bekymret for om vi klarer å lage gode modeller for å tjene penger. Med så mange brukere så er det stadig flere bedrifter som synes Mojob er en spennende måte å drive markedsføring på. Et eksempel er Gottis på Mercur. Utlysningen etter godterianmeldere var vel like mye et kreativt markedsføringsstunt, som en stillingsannonse. De fikk over 100 søkere til jobben som bestod i å spise godteri en times tid og komme med tilbakemeldinger, forteller Vangstad og fortsetter:

– Det er veldig få i Trondheim som jobber med amassadører på akkurat denne måten. Mange bruker sponsede innlegg og samarbeider med kjente bloggere, men vi mener vi har funnet en fin metode, både for oss og ambassadørene. For oss har det gitt gode resultater.

– Hvorfor har Instagram fungert så godt?

– Facebook begynner etterhvert å bestå av fryktelig mye innhold og man skummer raskt igjennom. Mens på instagram ser man faktisk på hvert eneste bilde. Jeg tror de yngste brukerne vil ha det raskere og enklere.

Nå ruller rekrutteringen av ambassadører  av seg selv:

– Vi har konstant pågang fra nye amabassadører som er interessert i å være med, forteller de to entreprenørene.