Hva har låter som «I´m a believer», «Respect»  og «Brown Eyed Girl» til felles?

De ble alle gitt ut samme år. 1967.

28.februar markerer Musikkavdelinga ved Trondheim Folkebibliotek dette fantastiske musikkåret med besøk av den anerkjente produsenten, musikkhistorikeren og forfatteren Joe Boyd, som var en sentral skikkelse i det legendariske musikkåret.

– Året var også pepret med hits som «I´m a Believer» (The Monkees´), Aretha Franklins «Respect», Van Morrisons «Brown Eyed Girl», Marvin Gaye & Tammi Terrells «Ain´t No Mountain High Enough», Sam & Dave´s «Soul Man» og Procol Harums «A Whiter Shade of Pale», forteller musikkformidler Stian Stakset ved Trondheim Folkebibliotek.

1967 er ifølge ham et bemerkelsesverdig popår og et viktig år i musikkhistorien.

– Joe Boyd vil denne kvelden holde en musikkhistorisk forelesning av de sjeldne, forteller Stakset, og lover en innholdsrik og interessant kveld for alle som er interessert i musikk.

Joe Boyd har i tiden etter at han produserte kjente artister gjort seg bemerket både som musikkhistoriker og forfatter. Den legendariske musikkprodusenten har skrevet flere bøker der han formidler en sjelden kunnskap og erfaring.

–Nå gjelder det å kjenne sin besøkelsestid, billettene er lagt ut og det kommer til å bli trangt om plassen, sier Stakset.

Stakset er lidenskapelig musikkinteressert og deler villig av sin musikkunnskap.

– Boyd var en utrolig viktig miljøskaper i sin tid, og var en av to amerikanere som fikk veldig stor innflytelse i Londons musikkmiljø i 1967. Den andre var Jimi Hendrix, forteller Stian Stakset.

Boyd eide etterhvert også klubben UFO-club i London hvor Pink Floyd spilte sine første konserter, de markerer også et viktig jubileum i år, forteller han.

– Boyd var en utrolig viktig miljøskaper i sin tid, og var en av to amerikanere som fikk veldig stor innflytelse i Londons musikkmiljø i 1967. Den andre var Jimi Hendrix

Amerikaneren Boyd flyttet til London midt på 1960-tallet som plateselskapsrepresentant for Elektra Records. Han produserte debutsinglen til Pink Floyd «Arnold Layne» i 1967. Senere ble han den viktigste produsentene innen folk-boomen, men aller mest kjent er han kanskje som produsent på Nick Drakes to første plater. 

–1967 var også året da Pink Floyd albumdebuterte med «Piper at the Gates of Dawn» og både The Doors, The Rolling Stones, Jefferson Airplane og The Jimi Hendrix Experience rakk å gi ut to klassikere hver, sier Stakset.

Musikkavdelinga ved Trondheim folkebibliotek har gjort seg bemerket på flere måter de siste årene. Egen musikkblogg, en rekke konserter, lanseringer, og andre arrangementer for musikkinteresserte trondhjemmere har stått på programmet, og mange unike gjester har vært på besøk i Rådhussalen, som er deres faste arena.

I tillegg har de også begynt å bruke det nye Kulturtorget i 1.etasje.

Målet er å ha noen internasjonale navn i løpet av ett år og Boyd var en av de første som dukket opp da de skulle planlegge vårprogrammet for 2017.

–Blir det stor respons vurderer vi å flytte foredraget med Boyd ned til Kulturtorget for at flere skal få det med seg, sier Stakset.