Thomas Andrè Eidal Blichfeldt og Dagfinn Døhl Dybvig har startet sin egen IT-bedrift Yellospace.

Nå er de hyret inn av Visit Trondheim til å utvikle en opplevelsesguide i form av en ny app som gir rabatt på kulturarrangementer i Trondheim.

– Det er stor stas i å kunne inngå samarbeid med en lokal gründerbedrift i stedet for at oppdraget går til utlandet, slik det har gjort blant annet i Oslo, forteller Sunniva Evjen, markedssjef i Visit Trondheim.

De er nå i oppstarten med Yellospace for å avdekke ulike funksjonaliteter og fremdrift.

Høyre sitt forslag

Det var i 2011 at forslaget om et eget Trondheimskort for kulturopplebvelser ble lansert.

Den gang var det Høyres Kjetil Utne som foreslo å lage en rabattordning for å få flere til å benytte seg av de ulike kulturtilbudene i byen. Ikke bare turister, men også Trondheims-folk.

Av forskjellige grunner ble ikke prosjektet realisert den gang, og i fjor høst tok Visit Trondheim tak i saken på nytt.

Nå har formannskapet bevilget 400.000 kroner til utviklingen av appen og arbeidet med å gjøre klart innholdet er i gang.

Markedskoordinator i Visit Trondheim, Sunniva Evjen, ser fram til å få et fordelsprogram for byen som gir rabatt på kulturopplevelser.

–Vi har vært i kontakt med Visit Oslo, Visit Bergen og andre destinasjonsselskaper i både London, New York og Barcelona som har et slikt fordelskort, men vi ser at de løsningene de har ikke er optimale. Plastkort er å gå to skritt tilbake i dagens verden, sier Evjen.

Derfor har de nå satset på å lage en app i stedet.

–Det er en mye bedre løsning for brukere, mindre administrasjon, billigere og mye mer fleksibelt med tanke på at den er heldigitalisert. Alt i alt en mye smartere løsning, sier hun fornøyd.

For Visit Trondheim har det vært viktig å finne lokale leverandører, og gjerne et teknologiselskap som er i oppstartsfasen.

-Yellospace er i en oppstartsfase nå, og dette er det første store prosjektet de leverer. Her vil kunden få mulighet til å velge de opplevelsene som er av interesse, fremfor å kjøpe et kort som er gir opplevelser noen andre har valgt for deg, sier hun.

Ingen av de andre byene i Norge har en slik løsning, forteller markedssjefen.

-Vi ønsker å gå foran for å vise at Trondheim gjør alle opplevelser tilgjengelige. Ut ifra egne preferanser har du mulighet til selv å velge hva du vil oppleve når du er i Trondheim, sier hun.

Lanseres i 2018

Etter anbefaling fra Innovasjon Norge falt valget på nystartede Yellospace, som er en del av NTNU Accel.

Appen utvikles for at den skal kunne brukes både av turister, andre besøkende, og byens egen befolkning.

-Når appen er betalt blir den aktivert og man får da tilgang på en rekke fordeler –halv pris på alle museene, halv pris på transport, rabatt på ulike spisesteder, og så videre, sier Evjen.

Appen vil først bli tilgjengelig neste år.

Fram til da vil utviklerne i Yellospace se på løsninger i samråd med Visit Trondheim. De har nylig påbegynt utviklingsarbeidet sammen med en annen Trondheimsbedrift, EGGS Design.

–Yellospace har gjort konseptet og utvikler strukturen i appen, mens EGGS lager sluttproduktet, forteller Dagfinn Døhl Dybvig i Yellospace.

Målet er at appen skal lanseres 1. mars 2018.

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre