Virksomheter som deler kunnskap, informasjon eller ideer, uten at vi må kjøpe noe til gjengjeld, blir bedre likt enn de som bare pusher produkter.

Innholdsmarkedsføring skal tale til kundenes hjerte og hode, ikke til lommeboka deres. Gjennom historier, kunnskap og dialog bygger du opp en langsiktig relasjon som skaper lojalitet og omdømme, og etter hvert salg. Det betyr at innholdsmarkedsføring ikke er egnet for kortsiktige kampanjer. Suksessen krever tid, tålmodighet og innsats. Her er noen tips til hvordan du kan lykkes:

Lag en strategi. For å kunne lykkes med innholdsmarkedsføring må du vite hvem du snakker til, hva de er interessert i og hvordan du skal nå dem. Hvilke medievaner har de? Hvilke sosiale medier er de på? Når du dem best på mobil eller desktop? Papir eller digitalt?

Vær relevant. En av de vanligste fallgruvene i kommunikasjon generelt, er å snakke om det vier opptatt av selv, ikke hva som er nyttig eller interessant for mottakeren. Innholdet må også være relevant for konteksten og bransjen du er i. Kattevideoer og kakeoppskrifter på Facebook fungerer ikke for et bilverksted.

Du trenger ikke skape alt innhold selv. Du kan dele andres innhold på egne nettsider eller i sosiale medier. Har du en kunde som har gjort noe bra?

By på deg selv. Fortell om hvorfor du driver din virksomhet, ikke bare hva du selger. Det er forskjell på å selge madrasser og å være «spesialist på god søvn». Det er forskjell på å selge overnatting og flybilletter, og å selge «uforglemmelige opplevelser». Ditt «mission» er et fint utgangspunkt for gode historier.

Skap din nisje. Sjansene er store for at du har konkurrenter som selger omtrent de samme produktene som deg, med omtrent samme pris og kvalitet. Hva kan gjøre at du skiller deg ut? Historiene bak? Servicen? Din ekspertise? Ta en tydelig posisjon i forhold til konkurrentene – gi noe ekstra.

Del kunnskapen din. Uansett hvilken bransje du er i, eller hva du selger, har du sannsynligvis masse kunnskap om produktene eller tjenestene innenfor din kategori. Ikke vær redd for å dele dem. Blir du kjent for å ha kunnskap skaper det troverdighet, styrker omdømmet og gir økt salg.

Jobb som en redaksjon. Er du i reiselivsbransjen kan du starte en blogg med tips til reisemål, pakkelister og attraksjoner. Selger du byggevarer kan du gi kundene tips om hvordan de bygger en terrasse eller legger fliser på badet. Tenk som om du driver en redaksjonen innenfor et temaområde og planlegg innhold for lang tid framover.

Det er ikke nødvendig å lage nytt innhold hele tiden. Fordelen med innholdsmarkedsføring er å kunne gjenbruke gammelt innhold på nye måter.

Vær en kurator. Du trenger ikke skape alt innhold selv. Du kan dele andres innhold på egne nettsider eller i sosiale medier. Har du en kunde som har gjort noe bra? Fortell om det på Facebook! En konkurrent som har en god idé. Fortell om det på bloggen. På den måten viser du at du følger med, og du framsnakker konkurrenter, kunder eller samarbeidspartnere.

Tenk gjenbruk. Det er ikke nødvendig å lage nytt innhold hele tiden. Fordelen med innholdsmarkedsføring er å kunne gjenbruke gammelt innhold på nye måter. En artikkel du publiserte på nett i fjor kan oppdateres og deles i sosiale medier eller nyhetsbrev.

Finn søkeordene. Lurer du på hva du skal skrive om? Det kan det være en god idé å begynne med den typen innhold som kundene dine søker etter. Finn fram til de vanligste søkeordene og søkefrasene i din bransje, eller i et tjenesteområde. Skriv artikler som svarer på spørsmålene, de vil komme opp i søk neste gang noen spør om det samme.

Søk ekstern hjelp. Innholdsmarkedsføring kan fint drives av en kommunikasjonsavdeling med en håndfull personer, men mangler du kompetanse eller kapasitet, bør du søke hjelp utenfra. Finn et byrå som er gode på innhold, helst ett som har erfaring med redaksjonelt arbeid og sosiale medier. Innholdsmarkedsføring krever mer kunnskap om godt redaksjonelt innhold enn om markedsføring.